Piątek, 24 października 2025 r. "Ił-14P (renowacja)"

 IŁ-14  W Muzeum Sił Powietrznych w Dęblinie trwa renowacja Ił-a 14P o numerze bocznym 0916. Prace obejmą między innymi odbudowę i rekonstrukcję brakujących lub zniszczonych elementów znajdujących się w kabinie samolotu w tym naprawę i czyszczenie foteli, obicia podłogi i zasłon, a także uzupełnienie oraz naprawę uszkodzonych elementów metalowych. Planowane jest również malowanie. Bardzo się cieszę, że kolejny eksponat zostanie wkrótce odświeżony. Nie pozostaje nam nic innego jak czekać na efekt końcowy. Ił-14 jest radzieckim samolotem pasażersko-transportowym zaprojektowanym w biurze konstrukcyjnym Iljuszyna. Stanowił rozwinięcie samolotu Ił-12, ale w porównaniu ze swoim poprzednikiem posiadał zupełnie nowe skrzydła, usterzenie pionowe, a także silniki o większej mocy i mniejszym zużyciu paliwa. Oblotu pierwszego prototypu dokonano 20 września 1950 roku, a produkcję seryjną zmodyfikowanej wersji (Ił-14P) rozpoczęto w 1954 roku. Łącznie wyprodukowano 3500 egzemplarzy (w 10 wersjach). 


Samoloty tego typu od 1955 roku znajdowały się również we flocie Polskich Linii Lotniczych. Ostatnie maszyny zostały wycofane ze służby w 1972 roku i zastąpione przez turbośmigłowe An-24 i i Ił-18. Ił-14 był od 1955 roku wykorzystywany również w lotnictwie wojskowym. Posiadały go takie jednostki jak: 36 Specjalny Pułk Lotniczy, 42 Eskadra Lotnicza w Warszawie, 55 Pułk Lotnictwa Transportowego w Krakowie oraz Wyższa Oficerska Szkoła Lotnicza w Dęblinie. Z jego usług korzystali również skoczkowie 6 Pomorskiej Dywizji Powietrzno-Desantowej.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz