Piątek, 5 sierpnia 2016 r. "Ił-14"

Cześć! Dzisiaj kolejna nowość w mojej kolekcji - Ił-14 sfotografowany w Muzeum Sił Powietrznych w Dęblinie. Ił-14 jest radzieckim samolotem pasażersko-transportowym zaprojektowanym w biurze konstrukcyjnym Iljuszyna. Stanowił rozwinięcie samolotu Ił-12, ale w porównaniu ze swoim poprzednikiem posiadał zupełnie nowe skrzydła, usterzenie pionowe, a także silniki o większej mocy i mniejszym zużyciu paliwa. Oblotu pierwszego prototypu dokonano 20 września 1950 roku, a produkcję seryjną zmodyfikowanej wersji (Ił-14P) rozpoczęto w 1954 roku. Łącznie wyprodukowano 3500 egzemplarzy (w 10 wersjach). Samoloty tego typu od 1955 roku znajdowały się również we flocie Polskich Linii Lotniczych. Ostatnie maszyny  zostały wycofane ze służby w 1972 roku i zastąpione przez turbośmigłowe An-24 i i Ił-18.



Ił-14 był od 1955 roku wykorzystywany również w lotnictwie wojskowym. Posiadały go takie jednostki jak: 36 Specjalny Pułk Lotniczy, 42 Eskadra Lotnicza w Warszawie, 55 Pułk Lotnictwa Transportowego w Krakowie oraz Wyższa Oficerska Szkoła Lotnicza w Dęblinie. Z jego usług korzystali również skoczkowie 6 Pomorskiej Dywizji Powietrzno-Desantowej.


Ten egzemplarz był użytkowany m.in. przez pierwszego sekretarza Władysława Gomułkę.



Rozpiętość: 31,7 m
Długość: 21,3 m
Masa startowa: 17250 kg
Maksymalna prędkość: 430 km/h
Pułap: 7400 m
Zasięg: 1500 km
Silnik: gwiazdowy 2 x ASz-82T 1900 KM (1397 kW)

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz