Poniedziałek, 18 marca 2024 r. "Mi-2 (5748)"

 Mi-2  Mi-2 o numerze rejestracyjnym 5748. Mi-2 jest pierwszym produkowanym w Polsce śmigłowcem o napędzie turbinowym. W PZL Świdnik zostało wyprodukowanych ponad 5500 egzemplarzy, które trafiły do odbiorców z 50 krajów z całego świata. Pierwszy Mi-2 zbudowany z części radzieckich został oblatany 26 sierpnia 1965 roku. Nieco ponad 2 miesiące później - 4 listopada po raz pierwszy wzniósł się w powietrze "Czajnik" w 100% wyprodukowany przez zakłady w Świdniku. Jego załogę stanowili: Wiesław Mercik, Henryk Jaworski i Kazimierz Moskwicz. Rok później rozpoczęto produkcję seryjną. Mi-2 były produkowane w wersji: pasażerskiej, telewizyjnej, transportowej, sanitarnej, łącznikowo-transportowej, ratownictwa morskiego i lądowego, wykrywania skażeń, uzbrojonej oraz fotogrametrycznej. Ten śmigłowiec ma za sobą również karierę filmową (można go było oglądać między innymi w jednej z przygód agenta 007 - „Tylko dla Twoich oczu”). Wielu pilotów oraz miłośników lotnictwa ma do niego ogromny sentyment.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz