Środa, 16 sierpnia 2023 r. "Mi-6 (670)"

 Mi-6  Śmigłowiec transportowy Mi-6 sfotografowany w ubiegłym tygodniu w Muzeum Sił Powietrznych. Pierwszy egzemplarz Mi-6 został ukończony wiosną 1957 roku. Przed szerszą publicznością zadebiutował na defiladzie lotniczej w Tuszynie w 1958 roku. Praktyczne użytkowanie tego śmigłowca rozpoczęto w 1963 roku, a dwa lata później po raz pierwszy pokazano go za granicą na Salonie Lotniczym w Paryżu. Mi-6 były w ZSRR wykorzystywane zarówno w wojsku (do przewozu żołnierzy i ładunków) jak i w gospodarce (np. przy wykonywaniu prac montażowych). W Polsce był eksploatowany od 1974 roku. Trzy egzemplarze Mi-6A zostały zakupione przez polskie firmy do wykonywania prac budowlano-montażowych i dźwigowych (dwa w 1974 i 1979 roku przez Instal i jeden w 1978 przez Elbud). Przy wykorzystaniu tych śmigłowców wykonywano m.in. stawianie słupów energetycznych linii przesyłowej z elektrowni Porąbka Żar, kopuły na budynku liceum św. Augustyna na Mokotowie, masztu RTV na budynku Biblioteki Ekonomicznej w Poznaniu oraz tuneli wentylacyjnych na dachu fabryki FSO na Żeraniu.




W 1976 roku śmigłowiec o znakach rejestracyjnych SP-ITA (numer wojskowy 063) przetransportował podwieszony pomnik Władysława Jagiełły z Gliwic do Krakowa i postawił go na przygotowanym cokole. Po zakończeniu działań nadano mu imię „Jagiełło”. Wszystkie trzy polskie śmigłowce zostały w styczniu 1986 roku przekazane wojsku do 37. Pułku Śmigłowców Transportowych w Leźnicy Wielkiej koło Łęczycy. W sierpniu 1990 roku zostały wycofane ze służby. Dwa z nich sprzedano na Ukrainę a widoczny na zdjęciu egzemplarz o numerze bocznym 670 jest jedynym Mi-6 jaki pozostał w Polsce.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz