Czwartek, 13 stycznia 2022 r. "Oprócz błękitnego nieba nic nam dzisiaj nie potrzeba. Podsumowanie 2021 (RNAV)"

 PODSUMOWANIE 2021 ROKU  Za oknem szaro, brzydko i ponuro dlatego mam dzisiaj dla Was kolejne zestawienie moich spotterskich dokonań w 2021 roku. Po ogólnym podsumowaniu (więcej tutaj) przyszedł czas na zdjęcia samolotów na wysokości przelotowej. Słoneczna wiosna, równie słoneczne lato oraz całkiem przyzwoita jesień pozwoliły powiększyć moje zbiory o kilka nowych typów oraz malowań. Na lubelskim niebie działo się naprawdę dużo i przez całe 12 miesięcy nie miałem większych powodów do narzekań. Był AN-225, E-8C JSTARS, AN-12, Ił-76, A400, B747 oraz wiele innych ciekawych statków powietrznych. Nie brakowało zarówno maszyn cywilnych jak i wojskowych - do wyboru do koloru. Po siedmiu latach używania do spottingu zestawu Yukon + Canon A3500IS przyszedł czas na zmiany i zakup nowego sprzętu. Wybór padł na Nikona P900. 21 lutego pogoda okazała się bardzo łaskawa i pozwoliła mi sprawdzić jak mój nowy aparat będzie się spisywał w warunkach "bojowych". Wpadło mnóstwo maszyn, ale najwięcej satysfakcji dał mi Ił-76 Volga-Dnepr Airlines o znakach rejestracyjnych RA-76952.


9 kwietnia po raz kolejny mogliśmy podziwiać nad Lubelszczyzną Boeinga E-8C JSTARS. Egzemplarz o numerze rejestracyjnym 95-0121 został wyprodukowany w 1968 roku. Początkowo obsługiwał połączenia linii lotniczych Pan American World Airways, później można go było oglądać w barwach Kuwait Airways, Florida West Airlines, Southern Air Transport oraz SPIA South Pacific Island Airways. W 1996 roku został zmodyfikowany do wersji E-8C.


21 lutego wpadł B767-300(ER)(BCF) o znakach rejestracyjnych UK67001, należącego do Uzbekistan Airways Cargo. Ten egzemplarz został wyprodukowany w 1996 roku, a 19 lat później został przystosowany do przewozu towarów. To malowanie fantastycznie wygląda na wysokości przelotowej (mam mnóstwo szczęścia, że tak często pojawia się nad Lublinem).


25 listopada udało mi się złapać w Puławach B787-8 o znakach rejestracyjnych A7-BCT, należącego do linii lotniczych Qatar Airways. Ten egzemplarz został wyprodukowany w 2014 roku.


W niedzielę 11 kwietnia przeleciał nad moim miastem Boeing RC-135W Rivet Joint o znakach rejestracyjnych ZZ666, należący do RAF. Jego aktywność miała związek z zaostrzeniem konfliktu na Ukrainie. 


7 listopada pojawił się nad Lubelszczyzną kapitalnie oświetlony B747-400(BDSF) Aerotranscargo. Egzemplarz o znakach rejestracyjnych ER-BAJ został wyprodukowany w 1995 roku. Do tej pory obsługiwał połączenia Singapore Airlines, Eagle Aviation, World Airways i Centurion Air Cargo.


Listopad rozpocząłem od złapania A350-1000 o znakach rejestracyjnych A7-ANP w barwach linii lotniczych Qatar Airways. A350-1000 po raz pierwszy wzniósł się w powietrze 24 listopada 2016 roku. Ten wariant A350XWB ma długość prawie 74 m i dysponuje kabiną dla 350-370 pasażerów. Kadłub A35K został przedłużony w stosunku do 900 o 11 sekcji (sześć przed i pięć za skrzydłem), czyli prawie 7 metrów. Podwozie główne A350-1000 ma po sześć kół na każdej z dwóch goleni (wersja 900 posiada po cztery koła). Do napędu tego samolotu używany jest silnik Rolls-Royce Trent XWB-97.


Cudeńko z 31 października - B747-400 w kapitalnym malowaniu linii lotniczych Rossiya Airlines. Egzemplarz o znakach rejestracyjnych EI-XLI został wyprodukowany w 2000 roku. Początkowo obsługiwał połączenia Japan Airlines, a później trafił do Transaero (w ich barwach wielokrotnie mogliśmy go podziwiać nad Polską). Po bankructwie rosyjskiego przewoźnika wzmocnił flotę Rossiya Airlines.


29 października wpadł na matrycę B787-9 o znakach rejestracyjnych SP-LSF w barwach PLL LOT. Ten egzemplarz trafił do naszego narodowego przewoźnika w czerwcu 2019 roku. Uwielbiam jesienne warunki!


26 października przepięknie zaprezentował się nad Lublinem B747-400(BDSF) należący do Aerotranscargo. Samolot o znakach ER-JAI został wyprodukowany w 1996 roku. Początkowo latał z pasażerami (w barwach Singapore Airlines), ale po pewnym czasie został przystosowany do przewozu towarów. Po kilka latach służby w World Airways i Southern Air, w kwietniu 2016 roku wzmocnił flotę przewoźnika z Mołdawii.


24 marca ponownie miałem okazję (i jednocześnie ogromną przyjemność) fotografować A330-200 China Eastern Airlines w rewelacyjnym malowaniu "People's Daily Online". Egzemplarz o znakach rejestracyjnych B-5931 został wyprodukowany w 2013 roku. W ostatnich latach obsługiwał połączenia dwóch linii lotniczych - Shangai Airlines i China Eastern. Malowanie specjalne otrzymał w kwietniu 2019 roku.


23 października podczas wizyty w Porcie Lotniczym Lublin złapałem B777-300ER należącego do linii lotniczych China Eastern Airlines. Egzemplarz o znakach rejestracyjnych B-2021 trafił do chińskiego przewoźnika w czerwcu 2015 roku. 


B747-8 Nippon Cargo Airlines o znakach rejestracyjnych JA13KZ sfotografowany nad Lublinem 6 maja.


Jedna z największych niespodzianek 2021 roku - A400M o numerze rejestracyjnym 54+08, należący do Sił Powietrznych Niemiec (złapany 10 września).


14 października przeleciał nad Lublinem AN-12 w rewelacyjnym malowaniu Cavok Air. Egzemplarz o znakach rejestracyjnych UR-CNN z całą pewnością nie należy do najmłodszych, bo został wyprodukowany w 1967 roku. Niesamowita maszyna!


26 grudnia, po kilku latach przerwy ponownie udało mi się złapać B747-400 w barwach Korean Air Cargo (HL7603). Ten widok przywołał mnóstwo fantastycznych wspomnień.


5 lipca po raz kolejny miałem okazję fotografować AN-225 "Mrija". Największy samolot świata zaskoczył mnie tym razem cudowną iryzacją, która w połączeniu z jego ogromną sylwetką robiła niesamowite wrażenie. Co jak co, ale takiego widoku zupełnie się nie spodziewałem (jak widać to hobby nawet po 9 latach potrafi mnie zaskoczyć).

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz