"Airbus 10 000 - TOP-5 samolotów europejskiego producenta"

Cześć! W piątek Singapore Airlines odbierze A350-900 o numerze rejestracyjnym 9V-SMF, który będzie 10 000 samolotem dostarczonym przez Airbusa. Maszyna otrzymała z tej wyjątkowej okazji okolicznościowy sticker, który możecie zobaczyć tutaj). Pierwszym samolotem dostarczonym przez europejskiego producenta był A300B2 o numerze rejestracyjnym F-BVGA, który w maju 1974 roku trafił do Air France. Został wycofany w roku 1997 po 23 latach służby. Do tej pory maszyny Airbusa trafiły do 421 różnych linii lotniczych. Najpopularniejszym i najlepiej sprzedającym się samolotem jest A320, który został wyprodukowany w 4320 egzemplarzach. Trochę statystyk:


Samoloty tego producenta są oczywiście obecne nad Polską. Nad Lublinem najczęściej obserwować możemy A320, A321, A319 i A330-200. Kiedyś bardzo często pojawiał się A340 (w różnych wersjach) oraz największy pasażerski samolot świata czyli A380. O ile ten pierwszy od czasu do czasu jeszcze wpada tak zobaczenie u nas Superjumbo jest w tej chwili właściwie niemożliwe. Powód takiego stanu rzeczy jest miłośnikom lotnictwa doskonale znany - konflikt na Ukrainie. Dostarczenie samolotu nr 10 000 to doskonała okazja by wybrać 5 ulubionych typów wyprodukowanych przez Airbusa. W zestawieniu uwzględniłem tylko maszyny, które mogłem obserwować na żywo. Siadamy wygodnie w fotelach, zapinany pasy i startujemy! 
*** 
Niektórzy mówią, że wielkość nie ma znaczenia. Nie mogę się z tym zgodzić:). Duże samoloty wyglądają na wysokości przelotowej fantastycznie, a ich fotografowanie daje mnóstwo radości i satysfakcji. Widok A380 to zawsze fantastyczne przeżycie i ogromna przyjemność. Niektórzy uważają go za brzydala, ale ja ten samolot uwielbiam i mam do niego bardzo duży sentyment. Mam nadzieję, że w niedalekiej przyszłości wróci na lubelskie niebo.


Kolejna czterosilnikowa maszyna w zestawieniu. Podobają mi się wszystkie wersje A340, ale chyba najmocniej bije mi serce podczas przelotów A346. Nad Lublinem mogliśmy podziwiać ten samolot w kapitalnym malowaniu F1, co tylko dodawało temu typowi uroku.


A332 oglądamy nad naszym miastem bardzo często. Ten typ możemy fotografować między innymi w barwach Air China, Aerofłotu czy też Hainan Airlines. Patrząc na wizualizacje dochodzę do wniosku, że jego nowa wersja (NEO) będzie jeszcze ładniejsza. 


A333 pojawia się nad nami dużo rzadziej, ale śmiało mogę go zaliczyć do TOP-5 moich ulubionych samolotów tego producenta. 


Żeby nie było, że tylko duże i duże to na ostatnim miejscu postanowiłem umieścić również nieco "mniejszy kaliber". Nie przepadam za A319, nie przemawia do mnie A320, ale już A321 mi się bardzo podoba - szczególnie w pięknym malowaniu S7:)


W zestawieniu zapewne znalazłoby się miejsce również dla A350, ale do tej pory nie dane mi było go zobaczyć. W przyszłości będzie ich na niebie mnóstwo, więc okazji do robienia zdjęć na pewno nie zabraknie. Pracownicy Airbusa na brak pracy z pewnością nie mogą narzekać. Zamówień na nowe samoloty przybywa, a kolejne typy wznoszą się w powietrze. Już tylko dni dzielą nas od debiutu na niebie A350-1000, trwa również montaż A330NEO. Dzieje się bardzo dużo, ale to akurat nas nie powinno martwić:). Niech projektują, produkują i sprzedają jak najwięcej samolotów - my na pewno na tym skorzystamy. 





2 komentarze:

  1. Bardzo dużo tych A320

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ogromna przewaga nad innymi, a będzie ich jeszcze więcej (łącznie z wersją NEO).

      Usuń