Niedziela, 22 września 2024 r. "63. rocznica oblotu Mi-2"

 Mi-2  63 lata temu - 22 września 1961 roku po raz pierwszy wzniósł się w powietrze Mi-2. Ten sympatyczny śmigłowiec jak wszystkie statki powietrze ma zarówno swoich zwolenników jak i przeciwników. Ja zdecydowanie należę do tych pierwszych i uwielbiam fotografować "Czajniki" w każdych warunkach atmosferycznych - w słońcu, deszczu i śniegu, na ziemi, w powietrzu, a nawet na...wodzie. Chociaż większość egzemplarzy została już zezłomowana lub znajduje się jedynie w muzeach to mamy wielkie szczęście, że nadal możemy od czasu do czasu zobaczyć na polskim niebie jego sylwetkę i usłyszeć charakterystyczny dźwięk. 








Pierwszy Mi-2 zbudowany z części radzieckich został oblatany 26 sierpnia 1965 roku. Nieco ponad 2 miesiące później - 4 listopada po raz pierwszy wzniósł się w powietrze "Czajnik" w 100% wyprodukowany przez zakłady w Świdniku. Jego załogę stanowili: Wiesław Mercik, Henryk Jaworski i Kazimierz Moskwicz. Rok później rozpoczęto produkcję seryjną. Mi-2 były produkowane w wersji: pasażerskiej, telewizyjnej, transportowej, sanitarnej, łącznikowo-transportowej, ratownictwa morskiego i lądowego, wykrywania skażeń, uzbrojonej oraz fotogrametrycznej. Ten śmigłowiec ma za sobą również karierę filmową (można go było oglądać między innymi w jednej z przygód agenta 007 - „Tylko dla Twoich oczu”). Wielu pilotów oraz miłośników lotnictwa ma do niego ogromny sentyment.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz