Poniedziałek, 25 Sierpnia, 2014 r. "Drogi lotnicze"

Cześć! Bardzo często na blogu w opisie zdjęć pojawiają się nazwy, które dla osób niezwiązanych z lotnictwem mogą wydawać się dziwne i niezrozumiale. BABKO? ROLKA? LUSID? Pewnie wielokrotnie zastawialiście się o co chodzi. Przyszedł czas wyjaśnić wątpliwości i napisać słów kilka o drogach lotniczych, które przebiegają nad naszym pięknym miastem. Dla osób blisko związanych z RNAV spottingiem nie jest to nic odkrywczego, ale wiem, że bloga śledzą również osoby dla których mogą być to nowe ( i mam nadzieję przydatne) informacje. Te "dziwne" na pierwszy rzut oka nazwy to nic innego jak punkty nawigacyjne przez, które wlatują i wylatują dane maszyny. Po co je znać? Z prostego powodu, to bardzo ułatwia orientacje gdzie znajduje się dany samolot i jaką trasą będzie leciał. Przestrzeń powietrzna przypomina wielką autostradę, gdzie wszystko jest dokładnie zaplanowane, uporządkowane i gdzie nie ma miejsca na przypadek. Wygląda to tak:


Nad Lublinem przebiega kilka dróg. Niestety, ale sytuacja na Ukrainie ( a konkretnie katastrofa MH17) spowodowała, że trzy z nich są praktycznie nieaktywne. Mam na myśli oczywiście M860, L980 i M70. Jak duża jest to strata? Bardzo duża. Na tej pierwszej pojawiały między innymi takie linie jak Emirates, Etihad, Qatar Airways, Turkish Airlines, Norwegian, Delta Airlines czy United Airlines...

A388 Emirates na M860 (ROLKA-LUSID)

Tak wyglądał ruch na M860 

...a na drugiej Malaysia Airlines, Virgin Atlantic, Turkmenistan, Pakistan Airlines, Thai Airways, KLM, Jet Airways czy też British Airways. 

Virgin Atlantic na L980 (USTIL-SUI)

M70 co prawda nie przebiega bezpośrednio nad Lublinem, ale mocniejszym sprzętem spokojnie można próbować coś złapać. Pojawiają się na niej w zasadzie te same linie co na L980 ( wybierając zamiennie jedną lub drugą drogę). Bardzo często po wejściu w TOLPA niektóre samoloty obierały kurs bliżej Lublina i można było sfotografować je z profilu. Dana maszyna prezentuje się wtedy tak:

A388 Malaysia Airlines na TOLPA-SUI 

A teraz słów kilka o największym skarbie naszego miasta czyli o BABKO-BIGLU. Droga niesamowicie nieprzewidywalna, ale w bardzo pozytywnym tego słowa znaczeniu. Pojawiają się na niej najczęściej maszyny udające się do Rosji lub Azji. Są to między innymi takie linie jak Aeroflot, Transaero, Air China, Alitalia, Nordwind, Ikar, Nippon Cargo Airlines, Asiana Airlines, Cargolux oraz wiele, wiele innych. Możemy dzięki temu zaobserwować B744, B748, B772, B773, A332, A333, mnóstwo A320, czy tez B738. Pojawiają się na niej również Iły-76, Iły-96, a także (chociaż nieco rzadziej) An-124, An-12, Tu-204 oraz Tu-154. W tej chwili brakuje na niej A388, ale mam nadzieje, że w przyszłości się to zmieni. Samoloty widoczne są albo w zenicie ( jak wlatują przez BABKO), albo z lekkiego profilu ( jak wlatują przez MEBAN), więc komfort obserwacji jest bardzo duży. Najlepszy ruch jest w weekendy (szczególnie w sobotę), ale i na tygodniu można coś ciekawego upolować.  

Aeroflot to stały bywalec na BABKO-BIGLU (niestety głównie tylko na A320 i A321)

B788 Japan Airlines na BABKO-BIGLU

B748 Nippon Cargo Airlines na BABKO-BIGLU

Ogromnym plusem B-B jest bardzo duża ilość bizjetow. Co prawda te maszyny nie imponują rozmiarami, ale bardzo często posiadają ciekawą budowę oraz malowania. Dodatkowo dochodzi element zaskoczenia, ponieważ poznajemy je tak naprawdę dopiero patrząc w niebo. Zdecydowanie warto je fotografować.


Katastrofa MH17 sprawiła, że musieliśmy przyzwyczaić się do nowej rzeczywistości. Część dróg jest mniej aktywna, zyskaliśmy większy ruch na M857 ( głównie czartery). Wszystko wskazuje na to, że szybko nic nie ulegnie zmianie. Sytuacja na Ukrainie jest jaka jest, a światełka w tunelu nie widać. Ogólnie jednak mieszkańcy Lublina nie mogą narzekać na ruch lotniczy. Znajomość dróg bardzo ułatwia komunikacje miedzy spotterami. Osoba, która w swoim miejscu zamieszkania zaobserwuje dany samolot pisze np. " Leci po L980 na E" i wtedy już inni dokładnie wiedzą gdzie mają się patrzeć. To naprawdę działa i bardzo ułatwia spotting. Tak wygląda sytuacja nad naszym miastem, mam nadzieję, że informacje zawarte w poście okazały się przydatne. Chętnie odpowiem na dodatkowe pytania:).

PS. Warto wspomnieć również o obecności maszyny, która wzbudzała w pierwszych dniach lotów nie małą sensację. Spotterzy się cieszyli, a zwykli mieszkańcy dopytywali co to za samolot krąży nad miastem:). AWACS nad Polską lata codziennie. (głównie nad Radomiem, ale u nas także się pojawia). Jak już jest to możemy go obserwować co 15 minut. 

E3CF | ZH103 | NATO35

1 komentarz: