Piątek, 14 lutego 2025 r. "B787 Qatar Arways (A7-BCU)

 WYSOKOŚĆ PRZELOTOWA  B787-8 o znakach rejestracyjnych A7-BCU, należący do linii lotniczych Qatar Arways sfotografowany na lubelskim niebie.

Czwartek, 13 lutego 2025 r. "An-124 (UR-82027)"

 WYSOKOŚĆ PRZELOTOWA  An-124 o znakach rejestracyjnych UR-82027 sfotografowany nad Lublinem 14 lutego 2022 roku. "Rusłan" został zaprezentowany światu podczas oficjalnej uroczystości, która miała miejsce w Kijowie 24 października 1982 roku. Dwa miesiące później ten potężny samolot po raz pierwszy wzniósł się w powietrze (film tutaj). Oblotu dokonała sześcioosobowa załoga pod dowództwem pilota doświadczalnego W. I. Terskiego. Maszyna zabierająca na pokład do 150 ton ładunków została opracowana na potrzeby sowieckiego lotnictwa wojskowego. Łącznie zbudowano ponad 50 "Rusłanów" i jednego An-225. Bardzo brakuje tej charakterystycznej sylwetki na lubelskim niebie.

Czwartek, 13 lutego 2025 r. "B787 Qatar Arways"

 WYSOKOŚĆ PRZELOTOWA  B787-8 o znakach rejestracyjnych A7-BCT w barwach jednego z moich ulubionych przewoźników - linii lotniczych Qatar Airways. Ten egzemplarz został wyprodukowany w 2014 roku. 


Czwartek, 13 lutego 2025 r. "Aeroprakt A22L2 Foxbat"

 AEROKLUB LUBELSKI  Aeroprakt A22L2 Foxbat o znakach rejestracyjnych SP-SKRB sfotografowany w Aeroklubie Lubelskim.



Środa, 12 lutego 2025 r. "AWACS"

 WYSOKOŚĆ PRZELOTOWA  Boeing E-3A Sentry (AWACS) z bardzo ładną, gęstą smugą. 

Środa, 12 lutego 2025 r. "MIG-21M (2001)"

 MIG-21  MiG-21M o numerze bocznym 2001 sfotografowany w Muzeum Sił Powietrznych w Dęblinie. Jest to III generacja myśliwca przechwytującego MiG-21. Historia tego samolotu rozpoczęła się w 1954 roku kiedy to biuro Artioma Mikojana przedstawiło wstępny projekt lekkiego myśliwca. W trakcie prób, konstrukcja była rozwijana, a jej produkcję seryjną uruchomiono w 1959 roku. Samolot ustanowił w swoim czasie kilka rekordów. Absolutny rekord prędkości 2387 km/h (w jednym z dwóch przelotów 2504 km/h), rekordy prędkości na trasie zamkniętej 2149 km/h, zaś 28 kwietnia 1961 roku samolot pobił absolutny rekord wysokości lotu wznosząc się na 34 714 m. W stosunku do swojego pierwowzoru wersja M odróżniała się mocniejszym silnikiem R-11F2S-300 oraz zastosowaniem radaru RP-21 Sapfir, który pozwalał na wykrycie samolotu przeciwnika z 20 km. W Polsce eksploatowano łącznie 36 samolotów MiG-21M.



Środa, 12 lutego 2025 r. "Su-7BM"

 SU-7  Su-7BM sfotografowany w Muzeum Sił Powietrznych w Dęblinie. 

Środa, 12 lutego 2025 r. "16. rocznica katastrofy lotu Continental Airlines 3407"

 ROCZNICA  12 lutego 2009 roku w Clarence Center w Stanach Zjednoczonych doszło do katastrofy Q400 o znakach rejestracyjnych N200WQ, wykonującego loty dla linii Continental Airlines. Zginęli wszyscy znajdujący się na pokładzie samolotu (44 pasażerów i 5 członków załogi) oraz 1 osoba na ziemi. Wizualizacja tutaj.

Wtorek, 11 lutego 2025 r. "Grey Wolf"

 AEROKLUB LUBELSKI  Bardzo ładny Wilk (Bristell NG5 Speed Wing o znakach rejestracyjnych SP-SAPL) sfotografowany w Aeroklubie Lubelskim w sierpniu ubiegłego roku.



Wtorek, 11 lutego 2025 r. "B757-300 Skyline Express"

 WYSOKOŚĆ PRZELOTOWA  B757-300 o znakach rejestracyjnych UR-SLE sfotografowany na lubelskim niebie. Ten egzemplarz po raz pierwszy wzniósł się w powietrze w sierpniu 1999 roku. Zanim wzmocnił flotę Skyline Express obsługiwał połączenia linii Condor i Thomas Cook Airlines. 

Wtorek, 11 lutego 2025 r. "7. rocznica katastrofy lotu Saratov Airlines

 ROCZNICA  11 lutego 2018 roku AN-148 Saratov Airlines o znakach rejestracyjnych RA-61704 zniknął z radarów kilka minut po starcie z lotniska Moskwa-Domodiedowo. Szczątki samolotu zostały znalezione w okolicach wsi Argunowo na terenie obwodu moskiewskiego. Były rozrzucone w promieniu ok. kilometra. Na pokładzie maszyny wykonującej lot z Moskwy do Orska znajdowało się 65 pasażerów i 6 członków załogi - wszyscy zginęli. Film tutaj.

Niedziela, 9 lutego 2025 r. "Księżyc i Mars"

 KSIĘŻYC  Dzisiejsza koniunkcja Księżyca i Marsa. 

Niedziela, 9 lutego 2025 r. "AWACS"

 WYSOKOŚĆ PRZELOTOWA  Bardzo ładnie oświetlony Boeing E-3A Sentry (AWACS).

Niedziela, 9 lutego 2025 r. "Star 266 SSD-2M Krasula"

 MUZEUM SIŁ POWIETRZNYCH  Star 266 "SSD-2M Krasula" ze specjalną zabudową umożliwiającą kierowanie ruchem lotniczym sfotografowany w Muzeum Sił Powietrznych. Takie wozy były użytkowane na lotniskach wojskowych stałych oraz polowych, a także podczas ćwiczeń na tzw. Drogowych Odcinkach Lotniskowych (DOL). Pierwsze tego typu zabudowy pojawiły się pod koniec lat 40-stych. Posiadały specjalne malowanie w postaci biało-czarnej szachownicy, stąd przylgnęła do nich potoczna nazwa „Krasula”. W startowym stanowisku dowodzenia zazwyczaj pracowało czterech obsługujących (meteorolog, kierownik lotów, planszecista oraz przedstawiciel batalionu ubezpieczenia lotów). Tego typu mobilne stanowiska kierowania lotami stosowano tylko na terenie naszego kraju.


Niedziela, 9 lutego 2025 r. "56. rocznica oblotu Boeinga 747"

 B747  56 lat temu - 9 lutego 1969 roku po raz pierwszy wzniósł się w powietrze Boeing 747. Jego załogę stanowili piloci Jack Waddell i Brian Wygle oraz inżynier Jess Walick. W trakcie oblotu B747 towarzyszył myśliwiec F-86 Sabre, którego zadaniem była obserwacja Jumbo Jeta i zgłaszanie wszelkich nieprawidłowości. Pierwszy lot miał trwać 2,5 godziny, ale ze względu na problemy z klapami został skrócony do 76 minut. Przez wiele lat ten niesamowity samolot można było podziwiać na lubelskim niebie (w różnych wersjach i barwach). Obecnie nie ma wielkich szans, żeby go u nas zobaczyć. 





Niedziela, 9 lutego 2025 r. "62. rocznica oblotu Boeinga 727"

 B727  62 lat temu - 9 lutego 1963 roku po raz pierwszy wzniósł się w powietrze Boeing 727. Podczas trwającego prawie dwie godziny lotu testowego załoga w składzie: Samuel L. Wallick, Richards L. Loesch oraz Marvin K. Shulenberger sprawdzała przede wszystkim zachowanie samolotu przy małych prędkościach lotu i różnych konfiguracjach aerodynamicznych. Nie obyło się bez problemów, ponieważ chwilę po starcie przestał działać jeden z silników, ale na szczęście załoga zdołała go uruchomić ponownie. Film tutaj.

Sobota, 8 lutego 2025 r. "15. rocznica oblotu B747-8 Freighter"

 B747-8 FREIGHTER  15 lat temu - 8 lutego 2010 roku po raz pierwszy wzniósł się w powietrze B747-8 Freighter (film tutaj). Za jego sterami usiedli Szef Pilotów 747 Mark Feurstein i Kapitan Tom Imrich. Samolot podczas pierwszego lotu testowego wzbił się na wysokość 5181 m i osiągnął prędkość ok. 426 km/h. B747-8F ma długość 76,3 m - o 5,6 m więcej niż B747-400F. Na lubelskim niebie w ostatnich latach można go było oglądać głównie w barwach AirBridgeCargo, Cathay Pacific Cargo, Korean Air oraz Nippon Cargo Airlines.

Czwartek, 6 lutego 2025 r. r. "A330-200 (TC-JNB)"

 WYSOKOŚĆ PRZELOTOWA  A330-200 o znakach rejestracyjnych TC-JNB, należący do linii lotniczych Turkish Airlines.

Czwartek, 6 lutego 2025 r. "A350-900 (Marimekko Kivet)"

 WYSOKOŚĆ PRZELOTOWA  A350-900 Finnair w malowaniu "Marimekko Kivet" sfotografowany na lubelskim niebie. Moim zdaniem jest to zdecydowanie najładniejszy samolot we flocie fińskiego przewoźnika.

Czwartek, 6 lutego 2025 r. "67. rocznica katastrofy lotu British European Airways 609"

 ROCZNICA  6 lutego 1958 roku na lotnisku w Monachium, przy nieudanej próbie startu doszło do katastrofy samolotu Airspeed AS.57 Ambassador 2 o znakach rejestracyjnych G-ALZU, należącego do linii lotniczych British European Airways. Na jego pokładzie znajdowali się piłkarze Manchesteru United wracający z rozegranego w Belgradzie meczu Pucharu Europy z drużyną FK Crvena Zvezda Belgrad. W katastrofie zginęły 23 osoby (w tym 8 piłkarzy), a 21 osób zostało rannych. Wizualizacja tutaj.

Wtorek, 4 lutego 2025 r. "Złota piątka"

 WYSOKOŚĆ PRZELOTOWA  Złota piątka - Boeing E-3A Sentry, RC-135, A330MRTT, E-8C JSTARS i A400M. 





Wtorek, 4 lutego 2025 r. "Cessna 152 (SP-FGX)"

 AEROKLUB LUBELSKI  Cessna 152 II o znakach rejestracyjnych SP-FGX. Samolot należący do Aeroklubu Lubelskiego w ubiegłym roku otrzymał malowanie specjalne upamiętniające płk Zdzisława Krasnodębskiego - pilota i pierwszego dowódcę Dywizjonu 303.





Wtorek, 4 lutego 2025 r. "8. rocznica katastrofy lotu TransAsia Airways 235"

 ROCZNICA  4 lutego 2015 roku w Tajpej doszło do katastrofy ATR72-600 o znakach rejestracyjnych B-22816, należącego do linii TransAsia Airways. Samolot chwilę po starcie spadł do rzeki Jilong w północnej części miasta. Zginęły 43 z 58 osób znajdujących się na jego pokładzie. Film tutaj.

Poniedziałek, 3 lutego 2025 r. "Mi-14 (1003)"

 Mi-14  Mi-14 o numerze bocznym 1003 sfotografowany podczas międzynarodowych pokazów lotniczych zorganizowanych z okazji 90. rocznicy powstania "Szkoły Orląt". Ten śmigłowiec jest przeznaczony do wykonywania zadań poszukiwawczo-ratowniczych nad wodą i lądem, w zróżnicowanych warunkach atmosferycznych w dzień i w nocy. Może zabrać na pokład do 19 rozbitków (na noszach 9). Wyposażony jest w środki ratownicze (kamizelki, radiostacje ratownicze, nosze) oraz w dźwig burtowy z wciągarką elektryczną ŁPG-300 o udźwigu 300 kg przeznaczoną do podnoszenia lub opuszczania ludzi i ładunków. Podnoszenie rozbitków może się odbywać za pomocą pętli ratowniczej, kosza ratowniczego oraz noszy. Mi-14 może wodować i przyjąć rozbitków na pokład bezpośrednio z powierzchni wody. Jest przystosowany do holowania tratw i łodzi ratunkowych.

Poniedziałek, 3 lutego 2025 r. "Ił-14"

 IŁ-14  Ił-14 sfotografowany w Muzeum Sił Powietrznych w Dęblinie. Ił-14 jest radzieckim samolotem pasażersko-transportowym zaprojektowanym w biurze konstrukcyjnym Iljuszyna. Stanowił rozwinięcie samolotu Ił-12, ale w porównaniu ze swoim poprzednikiem posiadał zupełnie nowe skrzydła, usterzenie pionowe, a także silniki o większej mocy i mniejszym zużyciu paliwa. Oblotu pierwszego prototypu dokonano 20 września 1950 roku, a produkcję seryjną zmodyfikowanej wersji (Ił-14P) rozpoczęto w 1954 roku. Łącznie wyprodukowano 3500 egzemplarzy (w 10 wersjach). Samoloty tego typu od 1955 roku znajdowały się również we flocie Polskich Linii Lotniczych. Ostatnie maszyny zostały wycofane ze służby w 1972 roku i zastąpione przez turbośmigłowe An-24 i i Ił-18.




Ił-14 był od 1955 roku wykorzystywany również w lotnictwie wojskowym. Posiadały go takie jednostki jak: 36 Specjalny Pułk Lotniczy, 42 Eskadra Lotnicza w Warszawie, 55 Pułk Lotnictwa Transportowego w Krakowie oraz Wyższa Oficerska Szkoła Lotnicza w Dęblinie. Z jego usług korzystali również skoczkowie 6 Pomorskiej Dywizji Powietrzno-Desantowej.

Niedziela, 2 lutego 2025 r. "M18-B Dromader (SP-ZWA)"

 PZL M-18B DROMADER  M18-B Dromader o znakach rejestracyjnych SP-ZWA sfotografowany w Aeroklubie Lubelskim. 

Niedziela, 2 lutego 2025 r. "27. rocznica katastrofy lotu Cebu Pacific Air 387"

 ROCZNICA  2 lutego 1998 roku DC-9 o znakach rejestracyjnych RP-C1507, należący do linii lotniczych Cebu Pacific Air rozbił się o zbocze góry Mount Sumagaya. Na jego pokładzie znajdowało się 99 pasażerów i 5 członków załogi - wszyscy zginęli.

Niedziela, 2 lutego 2025 r. "C-17 Globemaster III"

 WYSOKOŚĆ PRZELOTOWA  C-17 Globemaster III na wysokości przelotowej wygląda naprawdę pięknie. Ten fantastyczny samolot transportowy został skonstruowany na początku lat 80. w firmie Douglas Aircraft Company. Pierwsze egzemplarze seryjne zostały wyprodukowane w latach 90. (oblot pierwszego odbył się 18 maja 1992 roku). Do 2015 roku zostały zbudowane 279 samoloty, które trafiły do USAF i ośmiu nabywców zagranicznych. W trakcie wieloletniej służby C-17 były poddawane licznym modernizacjom oprogramowania oraz wyposażenia (w najbliższych latach tego typu prace będą zapewne kontynuowane, dzięki czemu Globemastery pozostaną w służbie jeszcze przez wiele lat).

Niedziela, 2 lutego 2025 r. "MD-11F (N543JN)"

 MD-11  MD-11F o znakach rejestracyjnych N543JN. Ten egzemplarz został wyprodukowany w 1994 roku. Zanim trafił do Western Global Airlines obsługiwał połączenia linii Eva Air, Shanghai Airlines oraz China Cargo Airlines. Program MD-11 został oficjalnie rozpoczęty 30 grudnia 1986 roku. Pierwszy egzemplarz (noszący znaki N111MD) po raz pierwszy wzniósł się w powietrze 10 stycznia 1990 roku. 1 marca tego samego roku został oblatany drugi prototyp (N211MD). Po zakończeniu testów obie maszyny trafiły do przewoźnika towarowego FedEx i co ciekawe są przez niego użytkowane do dziś. 8 listopada 1990 roku amerykańska agencja FAA przyznała MD-11 certyfikat typu. Na przestrzeni lat MD-eki można było podziwiać w barwach między innymi American Airlines, Delta, Swissair, Japan Airlines, Martinair, UPS, Lufthansa Cargo, Finnair oraz KLM, które bardzo często gościły również nad Lublinem.


MD-11 nadal pozostaje w eksploatacji w wersji towarowej, ale z biegiem czasu jest coraz trudniejszy do złapania zarówno na wysokości przelotowej jak i na lotniskach. Doskonale zdaję sobie sprawę, że tego typu zdjęcia za kilka lat będę darzył szczególnym sentymentem. Piękna maszyna! 🔥🔥🔥

Sobota, 1 lutego 2025 r. "AWACS"

 WYSOKOŚĆ PRZELOTOWA  Zawsze mile widziany - Boeing E-3A Sentry (AWACS).

Sobota, 1 lutego 2025 r. "Mi-2 (5748)"

 Mi-2  Mi-2 o numerze bocznym 5748. Mi-2 jest pierwszym produkowanym w Polsce śmigłowcem o napędzie turbinowym. W PZL Świdnik zostało wyprodukowanych ponad 5500 egzemplarzy, które trafiły do odbiorców z 50 krajów z całego świata. Pierwszy Mi-2 zbudowany z części radzieckich został oblatany 26 sierpnia 1965 roku. Nieco ponad 2 miesiące później - 4 listopada po raz pierwszy wzniósł się w powietrze "Czajnik" w 100% wyprodukowany przez zakłady w Świdniku. Jego załogę stanowili: Wiesław Mercik, Henryk Jaworski i Kazimierz Moskwicz. Rok później rozpoczęto produkcję seryjną. Mi-2 były produkowane w wersji: pasażerskiej, telewizyjnej, transportowej, sanitarnej, łącznikowo-transportowej, ratownictwa morskiego i lądowego, wykrywania skażeń, uzbrojonej oraz fotogrametrycznej. Ten śmigłowiec ma za sobą również karierę filmową (można go było oglądać między innymi w jednej z przygód agenta 007 - „Tylko dla Twoich oczu”). Wielu pilotów oraz miłośników lotnictwa ma do niego ogromny sentyment.

Piątek, 31 stycznia 2025 r. "RC-135V Rivet Joint"

 WYSOKOŚĆ PRZELOTOWA  Pierwszy czterosilnikowy statek powietrzny sfotografowany w 2025 roku - RC-135V Rivet Joint, należący do USAF.

Piątek, 31 stycznia 2025 r. "Bo-105M (SP-YBO)"

 BO-105M  "Parostatkiem w piękny rejs, statkiem na parę w piękny rejs..."🎵 Śmigłowiec Bo-105M o znakach rejestracyjnych SP-YBO i "Celina" sfotografowani w Kazimierzu Dolnym.