WYSOKOŚĆ PRZELOTOWA W czwartek 25 czerwca udało mi się złapać A330-200 o znakach rejestracyjnych B-5921 należącego do linii lotniczych China Eastern Airlines.
POWRÓT DO PRZESZŁOŚCI Kilka lat temu rosyjskie linie lotnicze Transaero Airlines były częstym gościem na lubelskim niebie. Mogliśmy oglądać w ich barwach B737, B767, B777, Tu-214 oraz B747. Już zacieraliśmy ręce na B747-8, które miały dołączyć do ich floty, a tu nagle w październiku 2015 roku ogłosili bankructwo i wszystkie piękne wizje można było wyrzucić do kosza. Część ich samolotów została przejęta przez rosyjskich przewoźników (głównie Rossiya Airlines), reszta nadal jest przechowywana w hiszpańskim Teruel. Tutaj możecie zobaczyć bardzo ładny filmik pożegnalny.
POWRÓT DO PRZESZŁOŚCI Przed pandemią koronawirusa bardzo często mogliśmy oglądać na lubelskim niebie linie lotnicze Air Algerie. Niby nie imponowały malowaniem, ale zawsze miło się je fotografowało.
POWRÓT DO PRZESZŁOŚCI 4 czerwca 2014 roku przeleciał nad Lublinem A330-300 o znakach rejestracyjnych EI-FBU należący do rosyjskich linii lotniczych I-Fly.
B747 B747-400 o znakach rejestracyjnych 9V-SPK sfotografowany we wrześniu 1999 roku na lotnisku we Frankfurcie (zdjęcie tutaj). 31 października 2000 roku ten niesamowity samolot rozbił się na Tajwanie. Podczas rozbiegu, w wyniku pomylenia przez pilotów pasa startowego uderzył w maszyny budowlane znajdujące się na drodze startowej, a następnie spadł na terminal cargo. Zginęły 83 osoby, a 93 zostały ranne. Wizualizację katastrofy możecie zobaczyć tutaj, a zdjęcia tutaj.
POWRÓT DO PRZESZŁOŚCI Grupa Akrobacyjna "Żelazny" sfotografowana w czerwcu 2015 roku, podczas międzynarodowych pokazów lotniczych zorganizowanych z okazji 90. rocznicy powstania "Szkoły Orląt".
CIEKAWY LOT Za kilka minut przeleci nad Lublinem A340-200 Conviasa o znakach rejestracyjnych YV1004. Samolot: A340-200 (YV1040) Rok produkcji: 1993 Poprzedni użytkownicy: Air France, Air Tahiti Nui, Air Bourbon, Air Europa
POWRÓT DO PRZESZŁOŚCI W czerwcu 2015 roku udało mi się sfotografować w Dęblinie Mi-17 należącego do Powietrznej Jednostki Ewakuacji Medycznej. Jednostkę utworzono w 2002 roku na podstawie decyzji MON, rozkazu Szefa Sztabu Generalnego WP, Dowódcy Wojsk Lądowych oraz Dowódcy 2. Korpusu Zmechanizowanego. Jest przeznaczona do przeprowadzania ewakuacji medycznej drogą powietrzną zarówno na terenie kraju jak i w ramach misji zagranicznych.
Super Guppy o znakach rejestracyjnych N941NA należący do NASA, sfotografowany w trakcie podejścia do lądowania na lotnisko w San Bernardino (zdjęcie tutaj). Z pewnością nie jest to najpiękniejszy samolot na świecie, ale trzeba przyznać, że jego sylwetka jest bardzo charakterystyczna.
POWRÓT DO PRZESZŁOŚCI A340-300 o znakach rejestracyjnych 9M-XAC sfotografowany w czerwcu 2011 roku podczas startu z Portu Lotniczego Paryż-Orly (zdjęcie tutaj). Był to jeden z najciekawiej pomalowanych A340.
POWRÓT DO PRZESZŁOŚCI A321 o znakach rejestracyjnych VP-BRM nalezący do rosyjskich linii lotniczych Red Wings podczas wizyty nad Lublinem w styczniu 2018 roku.
CIEKAWY LOT Kilka minut temu przeleciał nad Lublinem B777-300ER o znakach rejestracyjnych VQ-BQG należący do rosyjskich linii lotniczych Aerofłot (w malowaniu sojuszu Skyteam). Na niebie oczywiście chmury.
B747 Jedziesz sobie spokojnie, nuda, nic się nie dzieje, a tu nagle przecina Ci drogę...B747-300 (zdjęcia tutaj). Ten egzemplarz został wyprodukowany w 1986 roku. W latach 1986-1999 obsługiwał połączenia belgijskich linii lotniczych Sabena (jako OO-SGC). Następnie został przystosowany do przewozu towarów. Zazdroszczę takiego widoku:)
ROCZNICA 18 czerwca 2011 roku podczas V Pikniku Lotniczego w Plocku zginął Marek Szufa - jeden z najwybitniejszych polskich pilotów (od 1979 roku rozpoczął pracę w PLL LOT, a 11 lat później został kapitanem B767). Film tutaj.
POWRÓT DO PRZESZŁOŚCI Przepiękny L-1011 TriStar w barwach linii lotniczych Royal Jordanian sfotografowany w grudniu 1987 na lotnisku we Frankfurcie (zdjęcie tutaj).
POWRÓT DO PRZESZŁOŚCI W lutym 2013 roku w Porcie Lotniczym Lublin wylądował AN-124 o numerze rejestracyjnym UR-82008. Ten ogromny samolot przyleciał po dwa śmigłowce dla Sił Powietrznych Filipin. Jego wizyta była jednym z największych wydarzeń w historii naszego lotniska. Obecnie ten Rusłan jest pomalowany w nowe barwy Antonov Airlines (zdjęcie tutaj).
POWRÓT DO PRZESZŁOŚCI 24 czerwca 2019 roku udało mi się złapać nad Puławami B772 IrAero. Samolot o znakach rejestracyjnych VP-BLI został wyprodukowany w 1996 roku. Początkowo obsługiwał połączenia linii lotniczych Emirates, a później VIM Avia.
ROCZNICA 15 czerwca 2019 roku podczas VII Płockiego Pikniku Lotniczego doszło do katastrofy Jak-a 52 o znakach rejestracyjnych SP-YDD. Samolot w trakcie wykonywania akrobacji wpadł do Wisły. Niestety, życia pilota nie udało się uratować. Film tutaj.