Wtorek, 1 marca 2016 r. - TOP 10 (RNAV)

Cześć! Dzisiaj podsumowanie moich spotterskich dokonań w 2015 roku. Po zestawieniu zdjęć zrobionych na lotniskach i pokazach przyszedł czas na TOP 10 (RNAV). W minionym roku nie brakowało okazji do fotografowania samolotów na wysokości przelotowej. Słoneczna wiosna, równie słoneczne (i upalne) lato oraz całkiem przyzwoita jesień pozwoliły powiększyć moje zbiory o kilka nowych typów oraz malowań. Ranking zacznę od wagi ciężkiej czyli od An-225. Kto z nas nie kocha "Marzenki"? Fantastyczna, piękna, jedyna w swoim rodzaju...można tak wymieniać i wymieniać. Maszyna wzbudzająca ogromne zainteresowanie nie tylko wśród fanatyków, ale również wśród osób które lotnictwem interesują się "od święta". Cieszę się, że kolejny raz mogłem ją zobaczyć. 
9.4.2015 r.
Antonov Design Bureau | An-225 | UR-82060 | ADB395F | GML-LEJ | DORER-INDIG-KORUP | Godz: 12:08

"Wiosna - cieplejszy wieje wiatr, 
Wiosna - znów nam ubyło lat, 
Wiosna, wiosna w koło, rozkwitły bzy. 
Śpiewa skowronek nad nami, 
Drzewa strzeliły pąkami, 
Wszystko kwitnie w koło, i ja, i Ty"

Wiosna jest okresem bardzo lubianym przez RNAV Spotterów. Temperatura  jest wtedy niemal idealna, a niebo ma przepiękny kolor. W takich właśnie warunkach przyszło mi fotografować B748 Cathay Pacific. Miałem mnóstwo szczęścia ponieważ dookoła były chmury, a on pojawił się w niewielkim oknie błękitu. Prezentował się tak niesamowicie, że nawet osoby wracające z kościoła pytały mnie co to za samolot. Niezapomniany widok!
5.4.2015 r.
Cathay Pacific Cargo| B748 | B-LJF | CPA68 | MXP-HKG  | BABKO-BIGLU | Godz: 16:59

Jedna z najcenniejszych zdobyczy nie tylko w 2015 roku, ale w całej mojej dotychczasowej przygodzie z planespottingiem. Ił-62 to marzenie wielu miłośników lotnictwa. Mi udało się go zobaczyć w ubiegłym roku aż trzy razy. Samolot, co prawda w naszym kraju kojarzy się głównie z dwoma tragicznymi katastrofami, ale również wiele osób wspomina go bardzo pozytywnie. Kiedyś podczas spottingu rozmawiałem z pewną starszą panią, która z wielkim sentymentem opowiadała mi o swoich podróżach Ił-em 62. Mnie urzekł swoją sylwetką oraz niepowtarzalnym dźwiękiem. Obecnie ta maszyna to prawdziwy unikat, ponieważ zdolnych do lotu jest już naprawdę niewiele egzemplarzy. 
17.9.2015 r.
Russian Air Force | Ił-62 | RA-86496 | LTK-VKO | SUPAK-BIGLU | Godz: 12:59

Wyścig TYA7732 i DAH3060. Na pierwszym planie zdjęcie zrobione samym aparatem, w rogu fotka wykonana kilka sekund później (już przy wsparciu lunety) kiedy maszyny się do siebie zbliżyły. Na BABKO-BIGLU dosyć często dochodzi do tego typu sytuacji, ale niestety nie zawsze samoloty są wystarczająco blisko by zmieściły się w kadrze. Tym razem się udało:) 
18.8.2015 r.
TYA7732 + DAH3060

B734 LOT i smuga po A319 (P4-VNL) Global Jet Luxemburg.
4.4.2015 r.
LOT | B734 | SP-LLE | LOT763 | WAW-LWO | WAW-ROLKA | Godz: 17:17 

Przypadkowo złapany Tu-154 rządu Słowacji. Wyszedłem na zupełnie inny samolot, a wróciłem do domu z Tutką:). Nie był widoczny na radarze i dopiero jak go usłyszałem to spojrzałem w niebo.  Z roku na rok coraz trudniej jest je spotkać. Tym bardziej doceniam każdy przelot i każdą zdobycz.
1.6.2015 r.
Government of Slovakia | Tu-154M | OM-BYO | SSG002 | BABKO-BIGLU | Godz: 13:59

Obserwując samoloty na wysokości przelotowej zwracamy uwagę na ich sylwetkę, malowania, dźwięk, ale również...smugi:). Czasami są długie i gęste, a innym razem kolorowe (podczas iryzacji). Zwolennicy teorii spiskowych uważają nawet, że bywają trujące, ale to już temat na oddzielną dyskusję:). Ja je uwielbiam i jednocześnie uważam, że dodają każdemu przelotowi niesamowitego klimatu. Tak było w grudniu kiedy na niebie pojawił się B787 China Southern Airlines. Ogień!
22.12.2015 r.
China Southern Airlines | B788 | B-2736 | CSN646 | FCO-WUH | BABKO-BIGLU | Godz: 15:21

Jeden z najpiękniej pomalowanych samolotów pojawiających się nad Lublinem.
9.10.2015 r.

Hainan Airlines | A332 | B-6116 | CHH7992 | FCO-CKG | BABKO-BIGLU | Godz: 15:25

Alitalia w malowaniu specjalnym EXPO 2015. 
11.6.2015 r. 
Alitalia (Etihad-Expo Milano 2015 Livery) | A332 | EI-EJM | AZA758 | FCO-ICN | BABKO-BIGLU | Godz: 17:12 
Na koniec linia do której mam ogromny sentyment - Transaero. Kiedyś stały bywalec nad Polską (bywały dni kiedy mogliśmy liczyć nawet na kilka B737, B777, B767 czy też B744) obecnie już tylko piękne wspomnienie. Od kilku miesięcy w mediach pojawiały się doniesienia o kryzysie finansowym rosyjskiego przewoźnika, a nawet o groźbie bankructwa. Początkowo nie dopuszczaliśmy do siebie myśli o najgorszym, wydawało nam się to zupełnie nierealne. Myśleliśmy - wielu przewoźników przechodzi trudne chwile, ale jakoś nie upadają, z naszym TSO będzie podobnie. Niestety, najgorszy scenariusz się sprawdził, linia zakończyła swoją działalność, a my straciliśmy stałego bywalca, który zawsze cieszył nasze oczy. Niby słyszy się reaktywacji lub powstaniu nowej linii, ale jedno jest pewne -nie będzie to już ten sam TSO, który był uwielbiany przez wielu fanów lotnictwa na całym świecie.

13.5.2016 r.

Transaero | B744 | EI-XLM | TSO9332 | BCN-VKO | BABKO-BIGLU | Godz: 17:53

1 komentarz:

  1. To był obfity rok pod względem spottingu Kochanie. Najbardziej mnie cieszy Ił-62. Obyśmy częściej mogli go widzieć na lubelskim niebie. Ewunia

    OdpowiedzUsuń